Âge de la terre (L') | Idade da Terra

  • Âge de la terre (L') | Idade da Terra
Genre : Drama
Type : Fiction
Original title :
Principal country concerned : Column : Cinema/tv
Year of production : 1980
Format : Feature
Running time : 160 (in minutes)
http://www.tempoglauber.com.br/glauber/Filmografia/idade.htm

Rocha's last film, is intended to be both a historical overview, as frankly announced by its title, and an artistic one. But the whole thing turns out to be quite different from a synthesis, however ambitious (unless one considers, and it is undoubtedly the issue here, that chaos, the damaged and the fragmented are possible expressions of the synthetic). At a time when certain provocative political declarations by the filmmaker had shocked people, leaving the man isolated and misunderstood, the film had a rather chilly (or at least lukewarm) reception. It's understandable. The editing is abrupt, to the extent that Bonitzer described it as "destruction in progress", the camera movements are brutal, there are reiterations of the play between hieratism and choreography, the sound is strident : instead of a monument it is a cry of desperation.

A film by Glauber ROCHA

Brazil, 1980, Colour, 35 mm, 160'

Casting :
Mauricio do valle, Jece Valadao, Antônio Pitanga, Tarcisio Meira, Geraldo del Rey, Ana Maria magalhaes, Carlos Petrovich, Norma Bengell, Mario Gusmao, Danuza Leao

Original version : Portuguese.
Photography : Roberto Pires, Pedro de Moraes.
Sound : Sylvia Maria Amorim de Alencar.
Editing : Carlos Cox, Raul Soares, Ricardo Miranda.
Production : Embrafilme, CPC, Glauber Rocha Communicacoes Artisticas et Filmes 3.
Distribution : Tempo Glauber Cinemateca Brasileira.


______________

BR
"O filme mostra um Cristo-Pescador, o Cristo interpretado pelo Jece Valadão; um Cristo-Nengro, interpretado por Antônio Pitanga; mostra o Cristo que é o conquistador português, Dom Sebastião, interpretado por Tarcísio Meira; e mostra o Cristo Guerreiro-Ogum de Lampião, interpretado pelo Geraldo Del Rey. Quer dizer, os quatro Cavaleiros do Apocalipse que ressuscitam o Cristo no Terceiro Mundo, recontando o mito através dos quatro Evangelistas: Mateus, Marcos, Lucas e João, cuja identidade é revelada no filme quase como se fosse um Terceiro Testamento. E o filme assume um tom profético, realmente bíblico e religioso."

Glauber Rocha

Ficção, longa-metragem, 35mm, colorido (Eastmancolor/ Cinemascope). Rio de Janeiro, 1980. 4.350 metros, 160 minutos;

Companhias produtoras : Embrafilme, CPC (Centro de Produção e Comunicação), Glauber Rocha Comunicações Artísticas, Filmes 3;

Distribuição: Embrafilme;

Lançamento: 17 de novembro de 1980, Brasília;

Produtor: Glauber Rocha;
Diretores de produção:Tizuka Yamasaki, Walter Schilke;
Gerente financeiro: Haroldo Born de Silva;
Produtores executivos: Carlos Alberto Diniz, Wilson Mendes Andrade Jr. (Quim);
Assistentes de produção: Yurika Yamasaki, Alice Ozawa, Urbano de Castro Pires, Antonio Alves Cury, Nivalda Silva Costa, Francisco Luis Drumond Neto, João da Rocha Freitas Neiva, João Melo, Maria de Fátima Barreto, Sheila Maria Lopes Torres, Telma Melo Duarte Guimarães;

Diretor: Glauber Rocha;
Assistentes de direção: Carlos Alberto Caetano, Tizuka Yamasaki;
Argumentista e roteirista: Glauber Rocha;
Diretores de fotografia: Roberto Pires, Pedro de Moraes;
Câmara: John Howard Shemman;
Assistentes de câmara: Roque Araújo, Alonso Rodrigues dos Santos, Jaime Schwartz, Antonio Carlos Seabra;
Fotógrafos de cena: Sônia Nercessian, Paula Gaetan, Tizuka Yamasaki, Pedro de Moraes, Carlos Cox;
Chefe eletricista: Roque Araújo; Eletricista: José Pereira dos Santos;
Assistentes de eletricista: Sebastião de Luna, Sandoval Santos Silva, José Caetano de Lima;
Técnico de som: Sylvia Maria Amorim de Alencar;
Mixagem: Roberto Leite e Onelio Mota;
Assistentes de som: Rony Castro Pires, Antonio Raimundo dos Santos, Raul Manuel Quinteros Riquelme, Rodolfo Brandão, Sergio Santos Cravo, Luis Antonio Prado, Paloma Rocha;
Montadores: Carlos Cox, Raul Soares, Ricardo Miranda; Montagem de som: Jorge Saldanha;
Cenógrafos: Paula Gaetan, Raul Willian Amaral Barbosa;
Assistente de cenografia: Nilde Maria Goebel;
Contra-regra: Antonio Raimundo dos Santos; Figurinistas: Paula Gaetan, Raul Willian Amaral Barbosa;
Assistente de figurinos: Nilde Maria Goebel
Costureira: Nalva Djanira da Silva;
Música: Villa-Lobos, Jorge Ben, Jamelão, Nanã, Mozart, folclore brasileiro;
Diretor Musical: Rogério Duarte;
Arranjador musical: Vivaldo Santa Pereira;
Músicos: Pascoal Trindade Reis, Antonio Apolinário Andrade, Lidio Marques de Sousa, Alvaro dos Santos Cerqueira, Antonio Ferreira da Anunciação, Manoel Natividade Passos;
Orquestra: Orquestra Mística da Bahia;
Continuístas: Suely Seixas Nunes Neiva, Laura Teresa Fernandes Carneiro, Paloma Rocha;

Locações: Rio de Janeiro, Salvador, Brasília;
Laboratório de imagem: Líder Cine Laboratórios ;
Estúdio de som: Nel-som;


Elenco:Maurício do Valle; Jece Valadão; Antonio Pitanga; Tarcísio Meira, Geraldo D'EI Rey; Ana Maria Magalhães; Carlos Petrovicho; Norma Bengel; Mário Gusmão; Danuza Leão; Glória X ; Laura Y; Paloma Rocha;

Participação de:
Carlos Castello Branco, João Ubaldo Ribeiro, Raul de Xangô, Tetê Catalão, Paula Gaetan, Ary Pararraios, Clyde Morgan, Gerard Leclery, Rogério Duarte, Sandoval, Telma Duarte, Adelmo Rodrigues da Silva, Ari José de Oliveira, Albertino dos Santos, Amaro Santos da Silva, Alexandre Dumas Valadares Ribondi, Davi Antonio Neto, Dimer Camargo Monteiro, Fernando Lemos, João José Miguel; Jorge Henrique Tosta da Silva, João Antônio de Lima Esteves, Janduir de Lima Soeiro, José Justino da Silva, João José Prazeres (Cego), Maria Conceição Bispo dos Anjos, Maria da Glória de Meneses Gelto, Marly Viana de Sousa, Romário Cesar Schettino, Vanderley dos Santos Catalão, Wanilda Silva Machado.

Prêmios:
Menção Honrosa a Norma Bengell- XXXVII Mostra Internacional de Cinema, Veneza/1980,
Prêmio do Museu de Arte Moderna de Cartagena- XXII Festival de Cinema de Cartagena;

Partners

  • Arterial network
  • Media, Sports and Entertainment Group (MSE)
  • Gens de la Caraïbe
  • Groupe 30 Afrique
  • Alliance Française VANUATU
  • PACIFIC ARTS ALLIANCE
  • FURTHER ARTS
  • Zimbabwe : Culture Fund Of Zimbabwe Trust
  • RDC : Groupe TACCEMS
  • Rwanda : Positive Production
  • Togo : Kadam Kadam
  • Niger : ONG Culture Art Humanité
  • Collectif 2004 Images
  • Africultures Burkina-Faso
  • Bénincultures / Editions Plurielles
  • Africiné
  • Afrilivres

With the support of